logo Rok Grotowskiego 2009
Instytut Grotowskiego
  • Polish
  • English
Mecenat

Wrocław Europejską Stolicą Kultury 2016


Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Krzysztof Warlikowski

Krzysztof Warlikowski

Urodził się w 1962 roku w Szczecinie. Uważany jest za jednego z najwybitniejszych reżyserów europejskich średniego pokolenia. Wspólnie ze scenografem, Małgorzatą Szczęśniak, konstruuje wyrafinowane wizje teatralne. W procesie pracy nad spektaklami uruchamia w aktorach najgłębsze pokłady energii twórczej. Wyreżyserował jak dotąd ponad czterdzieści przedstawień dramatycznych i operowych w Polsce i za granicą, min.: w Izraelu, we Włoszech, Francji, Niemczech i Holandii. Studia na Uniwersytecie Jagiellońskim, w krakowskiej PWST i na Sorbonie uzupełnił jako asystent Krystiana Lupy, Giorgia Strehlera, Ingmara Bergmana i Petera Brooka.

 

Z jednakową pasją sięga Warlikowski po dramat antyczny (Elektra, Bachantki), Shakespeare’a (Burza, Hamlet, Makbet, Wieczór Trzech Króli, Zimowa opowieść, Poskromienie złośnicy) i dzieła twórców współczesnych – Bernarda-Marie Koltèsa, Hanny Krall, Sarah Kane, Hanocha Levina. Przedstawienie Oczyszczeni (2001), które przyniosło reżyserowi międzynarodowe uznanie, to przejmujący, poetycki traktat o okrucieństwie i miłości ratującej człowieka przed całkowitym unicestwieniem.

 

„Boję się tekstu [Oczyszczeni] Sarah Kane i boję się spektaklu Krzysztofa Warlikowskiego – pisze w książce Ojcobójcy (Wydawnictwo W.A.B., Warszawa 2003) Piotr Gruszczyński. – To dzieła doskonałe i niepojęte. Przerażające jak spojrzenie w ciemną otchłań, trwożne. Co pozostaje? Powrót po jasnej nitce Ariadny do początku spektaklu, do miłosnego monologu zredukowanego chóru (a może przeznaczenia?). Albo wiara w jasne przesłanie finału sztuki, […] oczyszczenie dokonane najbrutalniejszą metodą i najbardziej drastycznymi środkami. Ale czy dzisiaj możemy oczyścić się inaczej? Nie da się zedrzeć z nas pancerza hipokryzji i samozadowolenia innymi metodami, jak tylko teatrem, który atakuje przez skórę. Warlikowskiemu udało się wywołać porażenie poezją. Fizyczne porażenie poezją. Aktorzy grają fantastycznie, wszyscy. Warlikowski doprowadza ich do głębokiego uczestnictwa we wspólnym przeżyciu, przeprowadza przez odmienne stany świadomości z intensywnością umożliwiającą pociągnięcie za nimi widzów. Precyzyjnie i bez «pierieżywanija». Chłodno i ostro. Jak brzytwą po oczach”.

 

Warlikowski realizuje także spektakle operowe (Don Carlos, Ifigenia w Taurydzie, Ubu Rex, Wozzeck, Eugeniusz Oniegin, Medea).

 

Jest laureatem m.in. Paszportu „Polityki” (2003), w 2004 roku uhonorowany został we Francji Orderem Kawalera Kultury, w 2007 roku – Nagrodą im. Konrada Swinarskiego przyznawaną przez miesięcznik „Teatr”, a w 2008 roku otrzymał za spektakl Anioły w Ameryce (2007) Nagrodę Francuskiego Związku Krytyków Teatralnych oraz Europejską Nagrodę Nowe Rzeczywistości Teatralne.

 

Przez dekadę, poczynając od 1999 roku, związany był z TR Warszawa. Reżyserował też m.in. w Starym Teatrze w Krakowie, w Teatrze Współczesnym we Wrocławiu oraz w teatrach Nowym i Polskim w Poznaniu. W październiku 2008 roku wraz z grupą stałych współpracowników Warlikowski zainaugurował działalność własnej sceny – Nowego Teatru.

 

Zob. www.nowyteatr.org